Thursday, November 13, 2008

آیا اخلاقیات مرز دارد ؟

امروز سر کلاسی بودم که اتفاقی افتاد. یک همکلاسی دارم که دختر خوبیست و خودش را دوست من می خواند. با چند نفر دیگرمشغول حرف زدن بودند و نمی دانم چه شد که او شروع کرد به حرف زدن از امام خمینی و ادایش را در آوردن.
آن چند نفر دیگر خندیدند و من نه. چیزی هم نگفتم. عکس العمل مرا که دید از من پرسید آیا طرفدارش هستم ؟
گفتم : بله. هم طرفدارش هستم و قبولش دارم ،هم به او احترام می گذارم.
گفت : ولی تو اشتباه می کنی . او اینطور بود و ... اسنادی هست که حرف مرا ثابت می کند. مطالعه ات در موردش را بیشتر کن. خودت متوجه میشوی که در اشتباهی.
گفتم: آره شاید. ولی از کجا معلوم اسنادی که می گویی درست باشند ؟ به من نشان بده تا تصمیم بگیرم.
گفت : اسناد هستند ومن هم دیده ام (!) خلیی هم راجع به او مطالعه کرده ام. (!) ولی تا وقتی جمهوری اسلامی سر کار باشد نمی شود این اسناد را رو کرد.
من چیزی دیگر نگفتم و او گفت : اینجوری به من نگاه نکن. حرفم را باور کن. درست که من مذهبی نیستم ولی خیلی پای بند اخلاقیاتم. از دین و خدا مهمتر برای من اخلاقیات است.
به او اطمینان دادم که هیچ جور خاصی به او نگاه نمی کنم. چون نظر خودش را دارد که برایش محترم است. مشکلی هم با او ندارم. اما من هم عقیده خودم را دارم و دلیلی هم برای عوض کردنش نمی بینم و بحث تمام شد.
البته به او نگفتم ( لزومی نداشت چون فرقی نمی کرد) و از او نپرسیدم این چه اخلاقیاتی است که پشت سر کسی که 20 سالست مرده ادا دربیاوریم ؟ یا به او فحش بدهیم؟ چون همه می دانند مرده احترام خودش را دارد.
اما متوجه شدم از نظر مردم اخلاقیات و مرز آن یعنی جایی که دلمان می خواهد . چون اخلاقیات مرزی ندارد. دارد؟

حسین بن علی (ع) گفت : " اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید."

ایراد بیشتر آدمها اینست که : آزاده نیستند

posted by Freshteh sadeghi فرشته صادقی

No comments: