Thursday, July 4, 2013

کودتا در مصر


اتفاقی که نباید می افتاد افتاد و ارتش مصر با همراهی لیبرال ها٬ الازهر! رهبران مسیحیان قبطی و سایر گروه های اپوزیسیون در مصر علیه رییس جمهور قانونیمحمد مرسی٬ کودتا کرد. هراسمی می خواهید رویش بگذارید وحتی آنرا در جهت خواست تعداد زیادی از مردم بدانید اما این هیچ چیز از کودتا بودن این واقعه کم نمی کند. 

ژنرال سیسی همراه با تیم موافق کودتا

البته مرسی اشتباهات زیادی داشت اما هیچ چیز نمی تواند کودتا علیه دولت قانونی یک کشور را توجیه کند. عده ای عقیده دارند چطور ارتش وقتی علیه  مبارک کودتا کرد خوب بود و حالا نه؟فرقی که اینجا وجود دارد اینست که مبارک یک دیکتاتور بود که ۳۳ سال بر کشور -با همدستی ارتش- حکومت کرد و اگر ارتش خواست که او برود برای این بود که بازهم یک نفر از اطرافیان خود را بر قدرت بگذارد- نظیر احمد شفیق که رای نیاورد- اما مرسی از سوی مردم با نزدیک به ۵۲٪ آرا انتخاب شد( از روحانی در انتخابات امسال بیشتر رای داشت) 
 بهرحال نکات قابل توجه در مورد این کودتا این است که :
۱- مرسی و اطرافیانش همراه با اعضای رده بالای اخوان المسلمین همگی دستگیر و در وزارت دفاع این کشور محبوس هستند. 


۲- تلویزیون اخوان قطع شد٬ اعضای تیم رسانه ای آن دستگیر شدند.
۳- طرفداران شناخته شده اخوان همگی دستگیر شده اند و تا کنون حدود ۱۵ نفر در درگیری ها کشته شده اند. 
۴- شبکه خبری الجزیره که نقش بسیار مهمی در انقلاب علیه مبارک بازی کرد از ماهواره نایل ست مصر قطع شد٬‌دفاتر الجزیره در قاهره وسایر شهرها مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته و تعطیل شدند٬ کارمندان و خبرنگاران و رییس دفتر الجزیره دستگیر و تجهیزات ماهواره ای و دوربین هاییشان همه توقیف شدند. 
۵- نخست وزیر مرسی هشام قندیل هم دستگیر و به یک سال زندان محکوم شد.
۶- مرسی بخاطر شکایت مخالفانش به دادگاه حواله خواهد شد. ( شباهت با رییس جمهور دیگری ندارد؟)
۷- ارتش و نیروهای امنیتی شب گذشته منطقه نصر سیتی در شرق قاهره و مسجد رابعه عدویه و دانشگاه قاهره که محل تجمعات هواداران مرسی بود را محاصره کرده بودند. 
۸- گفته می شود محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین هم در یکی از شهرهای مرزی نزدیک لیبی و زمانی که قصد خروج از مصر را داشته دستگیر شده است.
۹- از بدایع روزگار اینکه حزب النور متعلق به گروه های سلفی هم پیمان عربستان سعودی که مرسی روی آنها سرمایه گذاری زیادی کرده و با آنها علیه بقیه همدست شده بود هیچ مخالفتی علیه کودتا نکردند. سلفی ها کسانی بودند که دولت مصر را به دشمنی با سوریه سوق دادند٬ رهبران مخالف سوریه را در مصر راه دادند و کنفرانس مخالفان سوریه برگزار کردند٬ ‌مانع سفر توریست های ایرانی به مصر و خصوصا قاهره شدند٬ روابط با ایران را عملا محدود کردند و البته عامل کشته شدن ۵ شیعه و زخمی شدن تعداد بیشتری در کمتر از ۱۰ روز پیش بودند. ( آیا مطمئن هستیم خون آن شیعه ها که بدست اوباش سلفی٬ تکفیری و البته اخوان و در روز تولد امام زمان (عج) کشته شدند٬ دامن حکومت اخوان را نگرفت؟)
۱۰- عدلی منصور رییس دادگاه قانون اساسی مصر که درست ۳ روز پیش توسط مرسی به این مقام برگزیده شده بود امروز به عنوان رییس جمهور موقت سوگند یاد خواهد کرد٬ دولت انتقالی به ریاست احتمالا محمد البرادعی تشکیل می شود تا بعد موعد انتخابات زودرس مشخص شود.

اما نتایج این کودتا چه خواهد بود؟ 
ارتش مصر همچنان قوی ترین جبهه در مصر خواهد بود و تا سالهای سال دیگر هیچ حکومتی به قدرت نخواهد رسید مگر با موافقت و چراغ سبز ارتش باشد. هرکسی که به قدرت برسد باید با ارتش کنار بیاید وگرنه سرنوشتی بهتر از مرسی در انتظارش نخواهد بود. امکان ظهور دیکتاتوری دیگری به سبک مبارک هم خیلی بعید نیست. نهایتا اینکه فرآیند مردمی شدن و به قدرت رسیدن مردم در مصر برای چندین سال دیگر عقب افتاد.
 من در پست دیروزم از نتیجه ای که اتفاقات مشابه در الجزایر بر جا گذاشت نوشتم٬  با کشته شدن عده ای در درگیری های دیشب می توان از مدت زمانی دیگر انتظار بمب گذاری و تیر اندازی و خشونت های خیابانی در مصر را داشت. 
به گروه های مخالف و مزدور های جنگنده علیه دولت بشار اسد در سوریه ضربه بزرگی وارد شده است. اخوان المسلمین در سوریه٬ اردن ٬ تونس و حتی مراکش هم ضربه شدیدی خوردند و مجبورند دست کم برای مدتی  ماست ها را کیسه کنند.  
حماس می تواند کلاهش را بالاتر بگذارد٬ با از دست رفتن مرسی و اخوان محاصره غزه بدتر خواهد شد و البته حماس خواهد فهمید در تمام سالها دوست واقعی چه کسی یا کسانی بودند و دشمن چه کسی!!!! و او شمشیر بروی دوستان کشید. 
قطر احتمالا برای مدتی منزوی می شود٬ حتی ممکن است ازموضوع سوریه هم بیرون گذاشته شود . دوحه اگر بخواهد برای دولت جدید مصر کارشکنی کند احتمالا ۴ میلیارد دلاری که در بانک های مصر برای متعادل شدن اوضاع اقتصادی به ودیعه گذاشته بود بیرون می کشد٬ بخصوص حالا که با الجزیره هم رفتار بدی شده است.  
نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان خوشحال خواهد بود که دست کم دندان های ارتش ترکیه را در چند سال ( و زیر فشار اروپا) کشید و بیشتر ژنرال های کله گنده و خبرنگاران معروف مخالف را دادگاهی و زندانی کرد٬ البته هواداران اسلامگرای او  باید خود را جمع کنند و درعوض مخالفان سکولار و لیبرال این کشور اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد.

مصری ها فعلا به چیزی که می خواستند رسیدند اما آیا مطمئن هستند چیزی که می خواستند همین حالتی بود که اتفاق افتاد؟  بخصوص که بعد از این دیگر ارتش به کسی اجازه راه انداختن تظاهرات و کمپین خیابانی علیه دولت را نخواهد داد.


No comments: