Friday, January 28, 2011

اسناد خانه فلسطینی ها




در هفته ای که گذشت اتفاق مهمی افتاد. شبکه تلویزیونی الجزیره - انگلسی و عربی همزمان- دست به افشاگری خاصی زدند که عنوان اسناد فلسطین را گرفت. نمی دانم رسانه های ایرانی چقدر روی آن مانور دادند یا اصلا توجهی کردند یا نه ؟ بهرحال این اسناد عبارت بودند از 1676 قطعه سند شامل متن مذاکرات ، نقشه ها ، ای میل ها ، پیش نویس طرح ها ، یادداشت ها و همگی مربوط به 10 سال مذاکرات بی نتیجه موسوم به صلح خاورمیانه.
اهمیت این اسناد این است که نشان می دهد کسانی که به عنوان دولت فلسطینی - با اسراییلی ها مذاکره می کنند حاضر شده اند به چه خفت و در عین حال به خیانت هایی علیه مردم خودشان تن بدهند و در عین حال هیچ بدست نیاورند. ناگفته نماند تشکیلاتی که دولت فلسطینی خوانده می شود و از اول هم بنا نبود بیشتر از 6 ماه عمر کند ، دو سالست ماموریتش تمام شده و محمود عباس در دوسال گذشته به عنوان رییس غیر قانونی آنرا می چرخاند- انتخابات به بهانه اختلافات حماس و فتح برگزار نمی شود اما به واقع دلیلی اصلی اینست که مبادا با برگزاری انتخابات ماجرای سال 2006 تکرار شود و این بار حماس با اکثریت بیشتری از آن سال رای مردم را کسب کند.
اما مهمترین نکته های این اسناد این مسائل هستند:

1- همانطور که می دانید طبق قطعنامه 81 1سازمان ملل مورخه 1948 دولت فلسطینی به مرکزیت بیت المقدس شرقی باید تشکیل شود. قسمت شرقی بیت المقدس شامل حرم شریف ، مسجد الاقصی و سایر اماکن تاریخی چون کلیسای قیامت و کلا بافت قدیمی شهر است. سالهاست این منطقه بعد از جنگ 1967 و بیرون رفتن اردن در اختیار اسراییل است ؛ درآمد توریستی از آن کسب می کند و در ضمن مشغول شهرک سازی در آن است. مطابق تمامی قطعنامه های سازمان ملل - که البته هیچ کدام لازم الاجرا نیستند شهرک سازی ها در مناطق فلسطینی مغایر قانون است.
حال طبق این اسناد معلوم شده صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی به اسراییلی ها پیشنهاد می دهد تمامی شهرک ها را به بیت المقدس غربی منضم کنند- که بعضی از این شهرک ها در دل روستاهای فلسطینی با جمعیت عرب قرار دارند- ؛ قسمت یهودی نشین بخش شرقی هم متعلق به آنها باشد ؛حرم شریف و مجموعه مسجد الاقصی و دیوار ندبه که نزد یهودیان قداست خاصی دارد هم از مذاکرات خارج شود و دست گروهی بین المللی سپرده شود و بزرگترین اورشلیمی که در فکر می گنجد را بدست بیاورند ، با همه اینها اسراییل و امریکا حاضر به قبول این شرط نمی شوند و می گویند کم است.

2- مطابق قطعنامه 194 سازمان ملل مورخه 1948 فلسطینی هایی که در خلال جنگ 1948و 1967 از خانه هایشان رانده شدند و فرزندان آنها باید به خانه هایشان برگرداند. این قطعنامه از سال 1948 تا به حال هرسال در سازمان ملل تایید می شود وصد البته هیچ اثری هم نداشته است. درداخل نقشه ای که به عنوان اسراییل در بالا می بینید 1.5 میلیون فلسطینی زندگی می کنند. از طرفی بیشتر از 5 میلیون فلسطینی هم در خارج از مرزهای آن در اردوگاه های لبنان ، اردن ، غزه و سایر نقاط دنیا پخش هستند . طبق توافقات فلسطینی ها ، اگر روزی دو طرف به نتیجه نهایی صلح برسند این صلح باید به رفراندوم بین فلسطینی ها در غزه ، کرانه غربی و همچنین فلسطینی های خارج از فلسطین برسد تا عملی شود. مطابق اسناد جدید مذاکره کنندگان فلسطینی به اسراییل قول می دهند که اگر به نتیجه برسند اصلا فلسطینی های خارج از سرزمین مادری را در رای گیری دخالت ندهند.

3- از طرفی این افراد باید به خانه هایشان برگردند! اسراییل مصر است فقط اجازه می دهد سالی 5000 نفر به طور نمادین آنهم فقط برای ده سال به فلسطین اشغالی برگردند. مذاکره کنندگان بر سر مقدار 15 هزار نفر بحث می کنند و نهایتا 50 هزار یا 150 هزار نفر از 5 میلیون آواره چه فرقی در وضعیت آنها - که خصوصا در لبنان با عسر و حرج زندگی می کنند - ایجاد می کند ؟
طرفه آنکه اسراییل در ده سال آینده برنامه ریزی کرده بیشتر از یک میلیون یهودی را از سراسر جهان به این سرزمین انتقال بدهد و شهرک سازی ها هم شاهدی بر همین مدعا هستند و این یعنی هم جای کافی هست و هم زمین کافی . اما اسراییل فلسطینی ها را راه نخواهد داد و به نظرش تکلیف آواره ها با تشکیل دولت فلسطینی روشن می شود ؛ اگر می خواهند بروند کرانه غربی یا غزه- به نقل از اظهرارات زیپی لیونی وزیر خارجه اسبق اسراییل- اما حیفا و سایر نقاطی که پاکسازی نژادی شدند دیگر متعلق به مردمش نیستند.

4- اسناد نشان می دهد چطور نیروهای امنیتی دولت فلسطینی که تحت نظارت ژنرال کیث دیتون امریکایی هستند و نیروهای مصری و اردنی آنها را آموزش می دهند به سگ نگهبان اسراییل تبدیل شده اند و فلسطینی های مقاوم را سرکوب می کنند. در یک مورد حتی به دستور اسراییلی ها گرای یک فرمانده گردان های الاقصی - که شاخه نظامی فتح هستند- را در غزه می دهند و حسن المدهون با موشک اسراییلی ها کشته می شود. این درحالیست که وقتی پس از جنگ 2008 غزه حماس دست به دستگیری گسترده ای از اعضای فتح در غزه زد با این بهانه که آنها نقش ستون پنچم را داشته اند ، کشورهای غربی و سازمان های حقوق بشری کلی به حماس اعتراض کردند. حالا معلوم شد این دستگیری ها مبنای درستی داشتند و اعضای فتح در غزه نقش ستون پنجم دولت فلسطینی و به عبارت بهتر اسراییل را بازی می کنند.
همچنین معلوم شد سرویس اطلاعاتی انگلیس موسوم به ام آی 6 هم در دستگیری و بازجویی مخالفان فتح و اعضای حماس در کرانه غربی نقش گسترده و راهنمایی داشته است.

5- نقش دولت امریکا در این میان چیست ؟ دولت بوش در سال 2006 یا 2007 دست به فرآیند صلحی به نام آناپولیس زد که بی نتیجه ماند. دولت اوباما در بدو شروع نماینده ای به نام جرج میچل را مامور صلح کرد. اما جرج میچل صریحا به فلسطینی ها گفت دولت اوباما مرزهای سال 1967 را - که مبنای تاسیس دولت مثلا فلسطین- هستند را قبول ندارد و به توافقات بوش هم پای بند نیست. بنابراین فلسطینی ها باید به راه های دیگری مثل مبادله زمین به جای جمعیت - که ایده آویگدور لیبرمن وزیر خارجه نژادپرست اسرایییل است- فکر کنند. به این ترتیب که اسراییل همه اعراب را که عرب اسراییلی خوانده می شوند و عملا شهروندان درجه دوم اسراییل هستند - بیرون می اندازد و بجایش مناطقی را که می خواهد و یهودیان در آنها غیر قانونی ساکن هستند را می گیرد و البته یک ملت سراسر و فقط یهود خواهد داشت و بجای آن به فلسطینی ها زمین می دهد. و این یعنی فلسطینی هایی که همین حالا در مناطق تحت اشغال زندگی می کنند باید بازهم آنها را ترک کنند و ماجرای دیگری مانند 1948 و 1967 این بار در سالهای پس از 2010 بر سر انها بیاید.
از طرفی بعد از جنگ غزه وقتی کمیسیونی موسوم به گلدستون در مورد جنگ گزارش کاملی تهیه کرد و به سازمان ملل فرستاد تا در مجمع حقوق بشر مطرح شود ؛ امریکایی هایی آنقدر به فلسطینی ها فشار آوردند که دولت خودگردان از سازمان ملل خواست ارائه این گزارش و رای گیری برای آنرا به شش ماه عقب بیندازد. این موضوع همان وقت آنچنان جنجالی به پا کرد- چون خیلی از کشورهای جهان آماده شده بودند که علیه اسراییل به آن رای مثبت بدهند - که دولت فلسطینی در عرض یکی دو هفته مجبور شد دوباره از سازمان ملل بخواهد آنرا به رای بگذارد و تقریبا بجز امریکا و اسراییل و کانادا و بقیه نوچه ها و دنباله هایشان، همه کشورهای جهان به آن رای مثبت دادند و اسراییل را محکوم کردند.

7- طبق این اسناد دولت فلسطینی از برنامه حمله اسراییل یه غزه خبر داشته و حتی با آن موافق بوده و می دانسته قصد اسراییل از بین بردن حماس است چون ابومازن به اسراییلی ها می گوید من نمی توانم سوار بر یک تانک اسراییلی وارد غزه شوم. !

6- موضوعات دیگری منجمله اینکه دولت خودگردان فلسطینی به کشورهای دیگر چه نگاهی دارد و مثلا ایران را که اصلا دشمن می داند یا قطر را حامی حماس می خواند بماند ، یک نکته مهم دیگر هم آخرین شب این افشاگری پخش شد..... صائب عریقات در سال 2009 پس از فتنه انتخاباتی در ایران در اکتبر 2009 به جرج میچل می گوید :
" وقت روبرو شدن با واقعیت در خاورمیانه فرا رسیده ؛ احمدی نژاد به غزه و لبنان رسیده ؛ پاکستان در حال فروپاشی است ؛ کشورهای عرب کاری نمی کنند ؛ می دانید که ابومازن - یعنی محمود عباس - یک تاجر فلسطینی را قانع کرده بودجه تاسیس رادیو برای موسوی را بپردازد."
بعد از آن ده روز دیگر در ملاقات با ژنرل جیمز جونز مشاور امنیت ملی امریکا می گوید " ده روز پیش یک تاجز فلسطینی را قانع کردیم 50 میلیون دلار به موسوی بدهد تا او یک شبکه رادیویی بزند."

ناگفته نماند این برنامه به دلایلی شکست خورد.


دولت فلسطینی پس از افشاگری های الجزیره تا توانست شالتاق بازی درآورد و روزهای اول حتی این اسناد را دروغین خواندند ولی بعد عریقات مجبور شد تایید کند که منبع این اطلاعات دفتر خودش بوده و این اطلاعات از درون تشکیلات خودش به بیرون درز پیدا کرده ؛ اوحتی گفت دیگر امنیت جانی ندارد و با این حال تا توانستند در کرانه غربی گردهم آیی هایی علیه الجزیره راه انداختند و آنرا عامل موساد خواندند. اینکه الجزیره بنا بر چه دلایلی دست به این افشاگری ها زده معلوم نیست اما نهایتا این اسناد فقط یک چیز را روشن می کند : خیانت سیاستمداران فلسطینی ، تلاش برای ماندن در قدرت به هر قیمتی حتی خیانت به مردم خودشان و کشتن آنها و خوش خدمتی به دشمن ؛ دشمن دانستن کسانی که به مردم آنها کمک می کنند و در عوض دوستی با اسراییل وامریکا .

نهایتا چند ماه پیش آقای جنتی گفت از طرف غرب به کمپ موسوی کمک های بی شماری شده بود و طرف مقابل تا توانست شانتاژ کرد و جنتی را به پیری و پرت و پلا گفویی متهم کردند- روش همیشگی منافقین طبق آیات قران - اما واقعا بین یک تشکیلات فاسد مثل دولت خودگردان فلسطینی و کمپ موسوی و شخص خودش چه ارتباطی می تواند باشد ؟ کسانی که همچنان از این گروه هواداری می کنند و دستگیری جاسوس موساد در ایران را دروغ می خوانند ؛ واقعا در ومورد این افشاگری ها که کار ایران هم نیست ! چه حرفی دارند بزنند ؟

*** بعد از تحریر - 12 فوریه برابر با 23 بهمن : صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی اعلام کرد مدارک منتشر شده در شبکه الجزیره از دفتر او به بیرون درز داده شده اند و با قبول مسئولیت آن از سمت خود استعفا داد.


برای مطالعه بیشتر خصوصا در مورد سخنان عریقات و کمپ موسوی و همچنین اسناد فلسطینی :

1- http://www.informationclearinghouse.info/article27356.htm

2-http://english.aljazeera.net/palestinepapers/