Saturday, July 30, 2011

حیات مردان نامی


در تاریخ مبارزات استعماری قرن بیستم شخصیتی هست به نام عمر مختار ، رهبر مبارزات مردم لیبی علیه استعمار ایتالیا . عمر که یکی از علمای مشهور سنوسی بود در حدود بیست سال رهبری مبارزات برای بیرون راندن ارتش اشغالگرایتالیا را برعهده داشت و سرانجام در سال 1931 توسط ارتش ایتالیا دستگیر و به اعدام محکوم شد و حکم او نیز در شهر بنغازی که پایگاه امروز مخالفان قذافیست اجرا شد . طرفه آنکه وقتی ارتش ایتالیای فاشیست عمر را که همراه با تعداد کمی از مبارزانش می جنگید- و همه آنها شهید شده بودند- دستگیر کرد باور نمی کرد این پیرمرد همان عمر مختار مشهور باشد.



اما تاریخ روایت می کند که بین افسر ایتالیایی رییس دادگاه و عمردر روزی که حکم او را اعلام کردند مکالمه جالبی روی داد.

افسر از عمر می پرسد : آیا تو با دولت ایتالیا جنگیده ای ؟
عمر می گوید : بله .

قبول داری که مردم را به مبارزه با ارتش ایتالیاتشویق کردی؟
- بله.

می دانی عقوبت کاری که کردی چیست ؟
- بله.

و خودت هم می دانی چی داری می گویی ؟
- بله.

بعد افسر ایتالیایی دوباره از او می پرسد: از کاری که کردی پشیمان هستی ؟
عمر می گوید : نه!

می دانی قرارست اعدام بشوی ؟
عمر بازهم می گوید بله!

افسر قاضی می گوید : از اینکه می بینم پایان زندگی تو به اینجا ختم می شود خیلی ناراحتم.
عمر جواب می دهد : ولی این بهترین راهی است که ممکن بود زندگی من آن ختم شود.

قاضی سعی می کند عمر مختار را مجاب کند که در مقابل حکم عفو، در نامه ای - یا فتوایی- از همه مجاهدین لیبیایی بخواهد دست از جهاد علیه ایتالیایی ها بردارند .
اینجاست که عمرجمله مشهورش را می گوید : " آن انگشت سبابه ای که هر روز در نماز شهادت می دهد لا اله الا الله و محمد رسول الله نمی تواند حکم به باطل بدهد."

خدا رحمت کند امام خمینی را که گفت : "ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد."
اما بنظر نمی آید مخالفان قذافی - هرچند در مخالفت با قذافی محق هستند- احفاد و نوادگان عمر مختار باشند که اگر بودند کمک استعمارگران سابق ایتالیایی و فرانسوی و انگلیسی را قبول نمی کردند و به سبک عمر مختار یا کشته می شدند یا می کشتند اما بهرحال آنها پیروز میدان مبارزه با قذافی دیکتاتور دست نشانده همان استعمارگران ایتالیایی و فرانسوی و انگلیسی بودند.



** پی نوشت :

1-اهل سنت معمولا هنگام تشهد در نماز انگشت سبابه شان را به حالت شهادت دادن می گیرند و منظور عمر هم همین حرکت در نماز بوده است.

2- "حیات مردان نامی" نوشته پلوتارک ؛ مورخ یونانی پیش از میلاد