Friday, December 11, 2015

اليمن مقبرة الغزاة


یمنی ها اصطلاحی دارند با مضمون :« الیمن مقبره الغزاة» یعنی «یمن گور جنگجویان است». البته این جنگجویان طبیعتا باید نیروهای عربی باشند که طبق ادعای عربستان سعودی برای بازگرداندن حکومت شرعی و حفظ یمن از  شورشیان  حوثی به این کشور فرستاده شده اند اما ظاهرا جنگجویان این بار نه تنها عرب نیستند بلکه مزدورهایی با ملیت های مختلف غربی هستند. دقیقا  دو هفته پیش نیویورک تایمز طی مطلبی فاش کرد + که امارات متحده عربی پنهانی صدها مزدور اهل کشورهای آمریکای لاتین را برای جنگ به یمن فرستاده است. به ادعای نیویورک تایمز این مزدورها که عمدتا کلمبیایی و از بازماندگان شورشی های FARC  و همچنین بازنشسته های ارتش این کشور هستند توسط یک شرکت وابسته به پیمانکار نظامی- امنیتی و بسیار بدنام آمریکایی بلک واتر Blackwater استخدام شده اند و از سال ۲۰۱۱ در کمپی نظامی به اسم شهر نظامی زاید در صحرای امارات مستقر شده اند. البته بین اینها افرادی از آرژانتین؛ مکزیک؛ ال سالوادور و کشورهای دیگر هم بودند. این افراد وارد منطقه تعز شدند و آنجا وارد جنگ با نیروهای انصارالله و واحد های ارتشی متحد با آنها شدند.

در حال حاضر عمده درگیری ها در جنوب غرب یمن بر سر منطقه ای است که از عدن کشیده شده و با عبور از لحج و پایگاه نظامی العند * به استان تعز می رسد. این منطقه در هفته های اخیر بارها بین نیروهای وابسته به عربستان و انصارالله دست به دست شده است. اهمیت این منطقه از این نظرست که از یک طرف به شهر ساحلی عدن دومین شهر یمن متصل می شود جایی که نیروهای وابسته به عربستان و القاعده دست بالا را دارند و گفته می شود عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مخلوع آنجا گیر افتاده و نمی تواند خارج شود و از طرف دیگر به تعز می رسد: شهری که سیطره بر آن تسلط بر تنگه استراتژیک باب المندب را تضمین می کند.

عکس از پایگاه گلوبال ریسرچ  


نیروهای عربستان و متحدینش در همین منطقه آبی هم حضور دارند و نیروهای یمنی مدعی اند تا بحال ۷ ناوچه آنها که در کار ارسال تسلیحات و نیروهای تازه نفس هستند را؛ غرق کرده اند.اما اتفاق مهم در سه روز گذشته کشته شدن بین ۱۵ تا ۲۳ نفر از مزدور های خارجی بوده است. البته یادمان نرود عربستان مزدورهایی با جنسیت سودانی؛ سنگالی و اریتره هم دارد و علت اختلاف در آمار می تواند این باشد که آیا این مزدورها هم جزو کشته های بلک واتر محسوب  می شوند یا نه؟

در چند روز اخیر درگیری ها به منطقه هایی به نام های ذباب و کرش رسیده جایی که نیروهای اماراتی حضور دارند و حالا طبق اخباردست کم ۳ نفر از کشته ها فرماندهان مزدورها هستند که بین آنها ملیت های بریتانیایی؛ فرانسوی؛ آرژانتینی؛ کلمبیایی؛ مکزیکی و استرالیایی هستند. در واقع عربستان که نیروهای خودش در منطقه جزان و نجران در منتها الیه این کشور درگیر پیش روی حوثی ها هستند حالا مزدورهایش را هم از دست می دهد. ناگفته نماند احتمالا قرار بر ارسال مزدورها بعد از این  گرفته شده که نیروهای عربستان و امارات و بحرین در یک انفجار بزرگ در مآرب حدود دو ماه پیش کشته شدند و القاعده مسئولیت آنرا برعهده گرفت. همان زمان حوثی ها مدعی بودند یکی از پسران حاکم راس الخیمه بین کشته شدگان یا مجروحان است و حالا معلوم شده این ادعا درست بود و شیخ احمد بن سعود بن صغر آل قاسمی پایش را در جریان آن انفجار مهیب از دست داده است.+

طبق قوانین بین المللی استخدام مزدور از کشورهای دیگر برای جنگ ممنوع است و حالا این را باید در نظر گرفت که هیچ اقدامی از طرف کسانی که همیشه در شورای امنیت ماده کشیدن شمشیرها و محکوم کردن دیگران در قطعنامه های شان هستند علیه امارات نشده : کشوری که نه با یمن مرز مشترک دارد و نه حوثی ها برایش مشکلی ایجاد کرده اند اما نه تنها نیروهای خودش را به یمن فرستاده بلکه از بین غربی ها هم مزدور استخدام کرده تا لابد از «عروبیت و وطن عربی» دفاع کنند.     *****در مورد شرکت پیمانکار امنیتی-نظامی بلک واتر نوشتن این چند نکته ضروریست: بلک واتر Blackwater که حالا با نام آکادمی شناخته می شود یکی از بدنام ترین شرکت های خصوصی آمریکایی در حوزه نظامی و تامین امنیت است که در دهه ۹۰ میلادی در کالیفرنیا تاسیس شد. عمده کارش به ادعای خودش آموزش نیروهای نظامی و تامین امنیت افراد و شرکت ها و سفارت خانه های آمریکاست. بیشتر افرادی که در آن کار می کنند دارای پیوندهای نزدیک با سازمان سیا و پنتاگون هستند و تعدادی هم نظامیان سابق آمریکایی اند و دقیقا به همین دلیل برخی عقیده دارند بلک واتر در واقع ارتش سری و خصوصی سازمان CIA است.  این شرکت در جریان اشغال عراق توسط امریکایی ها برای تامین امنیت نظامیان و دیپلمات های آمریکایی بکار گرفته شد اما معروف ترین هنرش کشتار ۱۷ شهروند عراقی   در سال ۲۰۰۷ در بغداد است. + 

ادعاهایی هم در مورد حضور نیروهای این شرکت در بین بازجویان و گاردهای زندان مخوف ابوغریب وجود دارد. بلک واتر در افغانستان و پاکستان هم با نیروهای امریکایی برای شکار بن لادن و اعضای القاعده همکاری می کرد و طی یک دهه اشغال گری در خاورمیانه دست به کارهای کثیف زیادی زد که نهایتا روسای آن مجبور شدند نام آن را اول به زی Xee و بعد به آکادمی Academy تغییر بدهند. دست کم ۲-۳ سالی بود که نامی از این شرکت بصورت علنی در میان نبود تا دو هفته پیش که اقدامات بلک واتر این بار در یمن فاش شد.


                                  
  *پایگاه نظامی العند تا پیش از به قدرت گرفتن حوثی ها در صنعا مرکز کنترل و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بود اما بعد از سقوط حکومت هادی آمریکایی ها با عجله این پایگاه را ترک کردند.

  * این نوشته به صورت کوتاه تر در کانال تلگرام مکتوبات به آدرس
  https://telegram.me/maktubat
 منتشر شده است. 

  

No comments: