Sunday, December 20, 2015

رزمنده آزادی برای یکی و تروریست برای دیگری



یک اصطلاح انگلیسی هست که می گوید رزمنده آزادی بخش یک طرف برای طرف دیگر تروریست است.
One man's freedom fighter is another man's terrorist  
  
شاید یکی از بارزترین مثال های این جمله سمیر قنطار اسیر آزاد شده لبنانی باشد که روز شنبه در حمله هوایی اسراییل به محله جرامنه دمشق همراه با یکی از هم رزمانش عصام (یا فرحان) شعلان به شهادت رسیدند.


                                         


سمیر قنطار کیست؟

سیمر قنطار ۵۳ ساله یکی از قدیمی ترین زندانیان لبنانی در بند اسراییل بود که از سال ۱۹۷۹ به جرم کشتن اعضای یک خانواده اسراییلی به سه بار حبس ابد محکوم شده بود. بنابر روایت اسراییلی ها قنطار ۱۶ ساله در ۲۲ آوریل ۱۹۷۹ به همراهی گروهی از رزمنده های جبهه آزادی فلسطین از طریق دریا به شهر ساحلی نهاریا در شمال اسراییل وارد می شوند و به خانه یک اسراییلی به نام دنی هاران وارد می شوند. آنها دنی و دختر ۴ ساله اش به نام اینات را با خودشان به ساحل می برند و او را با شلیک گلوله می کشند.  

اسراییلی ها مدعی اند قنطار اینات را با قنداق تفنگش کشت. قنطار این اتهام را رد کرده و گفته بود بچه در درگیری با نیروهای امنیتی اسراییل کشته شد. در ان نیراندازی ها یک نیروی اسراییلی هم کشته شد.

از طرفی دیگر؛ همسر دنی هاران وقتی فلسطینی ها به خانه اش حمله می کنند با یک بچه دو ساله در کمدی پنهان می شود و از ترس جلوی دهان بچه را می گیرد تا گریه نکند و بچه خفه می شود.سمیر قنطار را مسئول مرگ هاران و بچه هایش دانستند و او را به حبس ابد محکوم کردند.

(البته اسراییلی ها هرگز فاش نکردند علت حمله این گروه فلسطینی به خانه دنی هاران چه بود یا این فرد چه شغل و سمتی داشت؟)

قنطار یکی از گزینه های همیشگی حزب الله برای تبادل اسرا با اسراییل بود که از آزاد کردن او سر باز می زد تا نهایتا در سال ۲۰۰۸ حزب الله موفق شد آزادی قنطار را بعد از ۳۰ سال با معاوضه او با جنازه دو سرباز اسراییلی ---که در حمله پیش از جنگ جولای کشته شده بودند؛ تضمین کند. 

از قنطار استقبال گسترده ای در سراسر لبنان شد و رییس جمهورمیشل عون و سید حسن نصرالله آزادی او را تبریک گفتند. رییس جمهور سابق ایران  محمود احمدی نژاد نیز به قنطار مدال افتخار داد.





 قنطار با وجود اینکه در دهه ۴۰ عمرش بود بعد از آزادی به حزب الله پیوست. اسراییلی ها مدعی اند او در منطقه بلندی های جولان جایی که اکثر جمعیت آن دروز هستند ( قنطار هم دروز بود) شبکه ای تشکیل داده و به نیروهای اسراییلی حمله می کرده اند. اسراییلی ها مدعی اند حزب الله مدتی است از بلندی های جولان بیرون آمده و قنطار و گروهش نه  برای حزب الله بلکه مستقیما برای ایران کار می کرده اند.


بهرترتیب شهید شدن سمیر قنطار وشعلان ( او نیز دروز بود) جدیدترین فصل کتاب ترور های افراد مهم حزب الله به دست اسراییل در چند سال اخیر است. 

عماد مغنیه در فوریه ۲۰۰۸ دربمب گذاری دمشق؛ ژنرال سوری محمد سلیمان (رابط سوریه و حزب الله) در آگوست ۲۰۰۸  در ترور بندر طرطوس؛ حسن شاطری فرمانده سپاه در فوریه ۲۰۱۳ در حمله هوایی جاده دمشق-بیروت؛ حسن القیس فرمانده سایبری حزب الله در دسامبر ۲۰۱۳ در بمب گذاری بیروت؛  جهاد مغنیه به همراه سردار محمد علی الله دادی فرمانده سپاه – ابو علی رضا طباطبایی فرمانده سپاه- محمد احمد عیسی فرمانده حزب الله- ابو عباس الحجازی فرمانده حزب الله و سه نفر دیگر از کادرهای بالای حزب الله در حمله هوایی اسراییل در ژانویه ۲۰۱۵ در بلندی های جولان شهید شدند.

حزب الله بعد از آخرین حمله دست به واکنش زد و در یک حمله با موشک های ضد تانک در شمال اسراییل یک فرمانده گروهان گیواتی و یک سرباز را کشت. اسراییل به آن حمله واکنشی نشان نداد ولی سید حسن نصرالله تهدید کرد اگر بازهم اسراییل از نیروهای حزب الله کسی را به شهادت برساند واکنش حزب الله سخت خواهد بود.

بعضی عقیده دارند این بار انتقام سمیر قنطار را نه حزب الله بلکه ایران خواهد گرفت و واقعا معلوم نیست آیا حمله هوایی اسراییل به جرامنه و کشتن قنطار برای تلافی اتفاقی بود که ۳۰ سال پیش افتاد یا پیش دستی از حملاتی که ممکن بود از طرف بلندی های جولان علیه اسراییل صورت بگیرد؟


این میان چند موضوع مهم دیگر باقی مانده اند:

۱-  اسراییل سیاستی به نام ابهام Ambiguity ‌ دارد به این معنا که هیچ وقت حملات تروریستی یا هوایی منسوب به خودش را نه تایید و نه تکذیب می کند و در این موارد سکوت می کند. اما اکثر اوقات بعد از مدتی از طریق روزنامه ها(خصوصا  آمریکایی ها) عملیات های اسراییل تایید می شوند. در مورد مرگ سمیر قنطار هم دولت اسراییل تا بحال سکوت کرده است. برخی خبرگزاری های خارجی حمله به جرامنه را حمله موشکی از سوی تروریست ها (لابد داعش) خوانده اند و برخی می گویند انفجار  بوده است. اما به نطر می رسد حمله موشکی ازطریق هواپیمای جنگی بوده است.  
۲-  اگر این حمله را اسراییل از طریق هوا انجام داده باشد؛  چون در حال حاضر قدرت هوایی اصلی در سوریه  روسیه است پس اسراییل عملا غیرممکن است توانسته باشد بدون اطلاع روسیه دست به حمله هوایی در اطراف دمشق بزند. روس ها همین حالا هم سیستم دفاع موشکی S-400‌ را در آسمان سوریه فعال کرده اند و البته تهدید آنها بیشتر متوجه شمال سوریه و مرزهای ترکیه است اما دو احتمال برای حمله هوایی اسراییل وجود دارد: یا اسراییلی ها روس ها را دور زده و غافلگیر کرده اند و پس از یک حمله هوایی سریع و البته بسیار دقیق بلافاصله آسمان سوریه را ترک کرده اند یا روس ها از حمله هوایی آنها اطلاع داشته اند و در این صورت در وضعیت کنونی در حالی که ایران و حزب الله عملا مشغول همکاری با روس ها در خاک سوریه هستند این به نوعی می تواند حاکی از بازی دوجانبه روس ها باشد که در این صورت عواقب خوبی برای هیچ کدام از این طرف ها نخواهد داشت.
۳-  جاسوس های اسراییل هنوز هم در سوریه با وجود جنگ داخلی و تروریسم و وضعیت نا به سامان حضور جدی دارند و دستگاه اطلاعاتی اسراییل همچنان مشغول شکار و از بین بردن دشمنانش است. جرامنه یکی از محلات دمشق است که اکثریت ساکنان آن دروزها و مسیحیان هوادار دولت هستند اما این محله هم نتوانست امنیت چندانی نصیب قنطار کند. 



عزاداری دروز های سوریه برای قنطار و شعلان 


حمله هوایی اسراییل به محله جرامنه -دمشق-سوریه


پی نوشت: آپدیت ۱: روزنامه رای الیوم به نقل از شبکه یک تلویزیون اسراییل می گوید حمله به محل زندگی سیمر قنطار در دمشق نه به وسیله هواپیماهای جنگی اسراییل بلکه از طریق شلیک موشک از داخل خاک اسراییل انجام شده است. 
حتی در صورتی که این ادعا درست باشد بازهم نافی مسئولیت روسیه نیست چرا که سامانه دفاع موشکی S-400 توان مقابله با هواپیما و موشک را دارد. 


این مطلب به صورت خلاصه همزمان در کانال تلگرام مکتوبات منتشر شد.  https://telegram.me/maktubat 

No comments: