Thursday, December 3, 2015

اعدام قریب الوقوع فعالان شیعه در عربستان




دو روز پیش روزنامه ایندیپندنت +خبری منتشر کرد مبنی بر تهدید القاعده شاخه شبه جزیره عرب  AQAP علیه آل سعود در مورد اعدام زندانیان مظنون به عضویت در القاعده. این گروه اعلام کرده اگر این زندانیان اعدام بشوند در عربستان خون به پا می کند.

خبراعدام ۵۰ یا ۵۲ نفر زندانی متهم به تروریسم و عضویت در القاعده را هفته پیش روزنامه های عکاظ  و الریاض منتشر کردند. اما فعالان شیعه در شهرهای قطیف و عوامیه در استان نفت خیز شرقیه و همچنین در آمریکا می گویند میان این افراد ۶ فعال شیعه محکوم به اعدام هم هستند که رژیم می خواهد آنها را در میان القاعده ای ها اعدام کند. یکی از اسامی معروف در لیست اسم نمر است. برخی منابع می گویند این فرد علی محمد النمر برادرزاده آیت الله نمر باقر النمر است که دو سال پیش در سن ۱۷ سالگی و بعد از وقایع مربوط به تیراندازی و دستگیری عمویش وبرای فعالیت اعتراضی به این اتفاقات دستگیر شد. خانواده علی محمد می گویند او را به تازگی از یکی از زندان های فوق امنیتی جده به زندانی در نجران منتقل کردند ؛ تحت معاینات پزشگی قرار گرفته و دیگر اجازه ملاقات به خانواده اش داده نشده است. به گفته خانواده علی می گویند تمام این کارها علامت اعدام قریب الوقوع اوست.

علی محمد نمر که احتمال اعدامش وجود دارد


نمر دوم خود ایت الله نمر باقر النمر است که به جرم سرباز زدن از حکم ولی امر پادشاه عربستان ؛ تلاش برای ساقط کردن حکومت و فتنه گری به اعدام محکوم شده و دیوان عالی عربستان هم حکم او را تایید کرده و تنها ملک سلمان است که می تواند حکم را متوقف و نمر را عفو کند.

آیت الله نمر باقر النمرکه حکم اعدامش توسط دیوان عالی تایید شده است


 یکی از برادران آیت الله نمر هم اعلام کرده چند روز پیش با او دیدارداشته و او با وجود احتمال اعدام قریب الوقوعش روحیه خوبی دارد.

در چند روز گذشته هردوی عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در مورد این اعدام ها خصوصا اعدام فعالان شیعه هشدار داده اند اما هنوز کسی در مورد زمان وقوع این اعدام ها (که به شیوه گردن زدن است) خبر موثقی ندارد.

گفته می شود این اولین اعدام دسته جمعی در عربستان از سال ۱۹۷۹ میلادی و وقایع مسجد الحرام است. سحرگاه اول محرم سال ۱۴۰۰ هجری قمری عده ای از مخالفان حکومت سعودی همراه با زنان و فرزندان شان در مسجد الحرام علیه رژیم حکومت عربستان قیام کردند. این قیام به دست یک افسر گارد پادشاهی به نام جهیمان بن محمد بن سیف العتیبی و برادر همسرش  محمد عبد الله القحطاني که شاگرد شیخ عبدالله بن باز مفتی بزرگ سعودی بود صورت گرفت. جهیمان در کنار القحطانی ایستاد و از نمازگزاران خواست به عنوان مهدی (علیه السلام) خلیفه مسلمانان و امام موعود با او بیعت کنند. در کنار او هم ۱۲ از مردانش که ملیت های مختلف از جمله آمریکایی داشتند جمع شدند و با محمد بیعت کردند.

نفر سمت راست محمد القحطانی و نفر سمت چپ جهیمان العتیبی است

حمله نیروهای امنیتی به مسجد الحرام در ۱۴ محرم الحرام سال ۱۴۰۰ هجری

حمله نیروهای امنیتی به مسجد الحرام در ۱۴ محرم الحرام سال ۱۴۰۰ هجری


 این گروه بعد درب های مسجد الحرام را بستند ودر آن سنگر گرفتند. این اتفاقات باعث شد نیروهای امنیتی عربستان برای دو هفته مسجد را محاصره کنند. نهایتا رژیم عربستان بعد از اخذ فتوا از علمای سعودی با تانک ها و نیروهای ضد شورش وارد مسجد الحرام شد و قیام را سرکوب کرد؛ دست کم ۲۸ نفر از اعضای گروه جهیمان منجمله محمد القحطانی کشته شدند و تعداد دیگری – از جمله خود جهیمان- دستگیر شدند که دقیقا معلوم نیست چند نفر بودند.رژیم عربستان این افراد را نهایتا در میدان های اصلی چهار شهر بزرگ اعدام کرد.

برخی منابع عقیده دارند قیام جهیمانی جرقه اول تشکیل القاعده توسط اسامه بن لادن را زد.



این مطلب دو روز پیش به صورت کوتاه تر در کانال تلگرام مکتوبات  https://telegram.me/maktubatمنتشر شد.




No comments: