Friday, March 9, 2012

کثرت در وحدت لیبی



« متاسفم که باید بگویم که کشورها (ی خارجی) این توطئه که در شرق به پا شده را همراهی و آن را از نظر مالی پشتیبانی کرده اند. من از همه برادرانم و مردم لیبی می خواهم در مورد توطئه هایی که علیه آنها برنامه ریزی شده آگاه باشند و بدانند عده ای می خواهند کشور را دوباره به چاهی که در آن بود برگردانند» + مصطفی عبدالجلیل - رییس جمهور خود خوانده لیبی 

و به این ترتیب شرق لیبی به مرکزیت بنغازی ٬ جایی که انقلاب علیه قذافی را آغاز کرد٬ از غربی ها کمک گرفت و برای نخستین بار پس از ۴۰ سال پرچم خاندان سنوسی را بالا برد ٬ حالا شورای موقت انتقالی به ریاست احمد السنوسی از نوادگان برادر ملک ادریس آخرین شاه لیبی٬ تشکیل داده و اعلام خودمختاری به نام برقه Cyrenaica کرده است و بعد کاری به جایی می رسد که  عبدالجلیل رییس حکومت دست نشانده غربی ها در طرابلس اعلام می کند « باید بدانند باقی مانده های رژیم قذافی در بین آنها نفوذ کرده اند و می خواهند از آنها بهره برداری کنند٬ ما آماده ایم حتی با استفاده از زور آنها را از شرق بیرون کنیم.» 

عکس از گوگل پلاس طیب ق


در واقع لیبی پیش از به قدرت رسیدن معمر القذافی شامل سه قسمت برقه در شرق ٬ طرابلس در غرب و فزان در جنوب غربی بود. از این سه منطقه برقه که تقریبا نیمی از مساحت لیبی از شمال تا جنوب و از مرزهای مصر تا شمال سودان را در بر می گیرد زیر حکومت ملک ادریس که خودش دست نشانده اروپایی ها بود اداره می شد. قذافی به محض به قدرت رسیدن این سه منطقه را در هم ادغام کرد ٬ آثار باقی مانده از حکومت ادریسیان را زدود و پایتخت را به غرب و طرابلس منتقل و دشمنی و لعن و نفرین ابدی اهالی شرق و بنغازی را به جان خرید. یکی دیگر از کارهای دیوانه وار قذافی این بود که استخوان های عمر مختار قهرمان مبارزه با استعمار لیبی را از قبرش در بنغازی بیرون کشید و در یک آرامگاه جدید در منطقه ای خارج از بنغازی دفن کرد  تا جلوی استفاده ابزاری اهالی شرق را از عمر مختار بگیرد. 

و حالا در کمتر از یک سال پس از مرگ قذافی ٬ در زمانی که  غربی ها حکومت این کشور را ساقط  و لیبیایی ها با هر سلیقه و عقیده ای را عملا مسلح کرده اند منطقه شرق اعلام خودمختاری می کند و می خواهد در سیاست خارجی و نفت دستش باز باشد. البته نباید از یاد برد بیشتر مناطق نفت خیز لیبی هم در همان منطقه شرقی این کشور هستند و این می شود که اقای عبدالجلیل بدون یادآوری این حقیقت که خودش هم با کمک غربی ها به قدرت رسید٬ کشورهای خارجی را متهم به توطئه علیه لیبی و باد زیر بال اهالی شرق کردن٬ می کند. 
  
در لیبی شد آنچه نباشد می شد ٬ پیش از اینهم در همین وب لاگ و پستی دیگر +  اشاره کرده ام کسی با نفس سقوط قذافی و رفتن یک دیکتاتور دیوانه مخالف نیست آنچه ناراحت کننده است اینست که  سارکوزی و کمرون و مادام کلینتون و شیخک های خلیج فارس هرگز به فکر مردم لیبی نبودند و فقط منافع خودشان را  دنبال می کردند اما پس چرا مردم لیبی این واقعیت را ندیدند ؟ یا دیدند و پیروزی کوتاه مدت و وابستگی ابدی به غرب را به پیروزی بلندمدت ولی همراه با استقلال ترجیح دادند ؟ یا نفرت از قذافی آنچنان کورو کرشان کرده بود که چیز دیگری را نخواستند ببینند و بشنوند؟  

اتفاقی که در لیبی افتاده می تواند برای بسیاری دیگر منجمله مردم سوریه  الگوی بسیار خوبی باشد تا به شورشیان اجازه ندهند با مینی انقلابی به سبک بنغازی پای اروپا٬ امریکا و قرارداد استعماری سایکس پیکو + دیگری را به کشورشان باز کنند.


مادام کلینتون و معتصم قذافی- آوریل ۲۰۰۹ - کاخ سفید

**
لینک هایی به زبان انگلیسی برای مطالعه بیشتر +٬ +
میراث قذافی در لیبی  +


     

No comments: